2024.07.01-ei változások a Pmt-ben.
A NAV által a 2024.07.19-én feltöltött típusszabályzatok a Pmt. 2024.07.01-i, módosításait tartalmazzák. A változtatások érdemileg érintik a szolgáltatókat, így a meglévő belső szabályzatokat átdolgozni szükséges.
Azon szolgáltatóknak, akik már jóváhagyott belső szabályzattal rendelkeznek, az átdolgozás után a belső szabályzatot nem kell jóváhagyás céljából újból megküldeniük a Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda részére.
A változások jellegében kiegészítések, és a kijelölt felelős vezető tevékenységének leírásában történt változás.
Fogalmi változás
Kijelölt felelős vezető
Korábbi fogalom:
kijelölt felelős vezető: az irányítási funkciót betöltő testület azon tagja, illetve irányítási funkciót betöltő testület hiányában a szolgáltató azon felsővezetője, aki a szolgáltató 65. §-ban meghatározott belső szabályzatában került kijelölésre, és aki a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos követelmények és elvárások szolgáltató általi végrehajtásáért felel;
Új fogalom:
kijelölt felelős vezető: az irányítási funkciót betöltő testület azon tagja, illetve irányítási funkciót betöltő testület hiányában a szolgáltató azon felsővezetője, aki a szolgáltató 65. §-ban meghatározott belső szabályzatában került kijelölésre, és aki a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos követelmények és elvárások szolgáltató általi végrehajtásáért felel;
Látszik, hogy a két fogalom megegyezik, csak másként van kiemelve. A kijelölt vezető fogalmát törölték.
6. A kiemelt közszereplői nyilatkozatok rögzítése
Ha az ügyfél, vagy az ügyfél szervezet valamely tényleges tulajdonosa kiemelt közszereplőnek minősül:
8. Adatrögzítés az üzleti kapcsolat létesítésekor
A Szolgáltató kockázatérzékenységi megközelítés alapján:
9. Az üzleti kapcsolat folyamatos figyelemmel kísérése (monitoring)
A kockázati kategória módosítása új, a kockázati kategóriához igazított adattartalommal rendelkező ügyfél-átvilágítási adatlap kitöltésével történik. A Szolgáltatónál a kijelölt felelős vezető végzi a kockázati kategóriákba sorolást, illetve annak felülvizsgálatát is.
10. Megerősített eljárás, kockázatok csökkentése és kezelése érdekében meghatározott belső eljárásrend
e) kijelölt felelős vezetője fokozott figyelemmel követi az ügyfél tevékenységét, ügyleteit;
A megerősített eljárás befejezését a Szolgáltató írásban rögzíti, amely tartalmazza a Szolgáltató megerősített eljárás során tett megállapításait, valamint az eljárás befejezésének indokát és időpontját. Ha a megerősített eljárás eredményeként a Szolgáltató bejelentést tesz a pénzügyi információs egység részére, úgy a bejelentés tartalmazza a megállapításokat. Amennyiben a megerősített eljárás eredményeként az kerül megállapításra, hogy az ügyfél tevékenysége nem tartozik bejelentési kötelezettség alá, úgy elég ezt feljegyzésszerűen rögzíteni az ügyfél dossziéban, vagy elektronikus formában a kijelölt felelős vezető által használt számítástechnikai rendszerben.
F. Ügyfél-átvilágítás során alkalmazandó eljárási, magatartási normák
A Szabályzat III. fejezetének B. pontjában szereplő ügyfél-átvilágítási intézkedéseket az üzleti kapcsolat létesítésekor, illetve folyamatosan az üzleti kapcsolat fennállása alatt kell elvégeznie a Szolgáltatónál az erre a feladatra kijelölt felelős vezetőnek vagy foglalkoztatottnak.
D. Titokvédelmi rendelkezések
VI. Adatok kezelése, megőrzése
A kijelölt felelős vezető köteles gondoskodni arról, hogy a Szolgáltatónál a fentiekben leírt adatkezelési előírások maradéktalanul betartásra kerüljenek. Az adat, iratmegőrzési határidő leteltét követően az adatok, iratok, okirat másolatok haladéktalanul törlésre, megsemmisítésre kerüljenek. Fenti kötelezettség teljesítése során fontos az iratmegőrzési határidő pontos betartása céljából az ügyfél-átvilágítási dokumentáción rögzíteni az üzleti kapcsolat megszűnésének időpontját.
VII. Foglalkoztatottak védelmére, képzésére vonatkozó előírások
A Szolgáltató Pmt-s tevékenysége végzésében részt vevő foglalkoztatott joga és kötelezettsége megismerni, hogy a Pmt.-ben és a Kit.-ben előírt kötelezettségek Szolgáltató által történő végrehajtása során milyen feladatokat kell ellátnia. A megfelelési vezető gondoskodik arról, hogy a fenti jogszabályok végrehajtásával kapcsolatos feladatait jogszerűen ellátó foglalkoztatottat a Szolgáltató részéről a feladatának végrehajtása miatt semmilyen hátrány ne érje. Továbbá a kijelölt felelős vezető biztosítja a foglalkoztatott részére, hogy a meghatározott feladatának végrehajtása során adódó problémák esetén segítő támogató közreműködést kapjon.
Kijelölt felelős (felső) vezető adatai, aki a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos követelmények és elvárások szolgáltató általi végrehajtásáért felel, hatáskörének meghatározása
A Szolgáltatónál a kijelölt felelős vezető:
Név:……………………………..
Beosztás:………………………..
A kijelölt felelős vezető feladatai:
C. Belső névtelenséget biztosító értesítési rendszer
A belső, névtelenséget biztosító értesítési rendszer segítségével a Szolgáltató vezető tisztségviselője, foglalkoztatottja (segítő családtag, alvállalkozó) értesítést küldhet a Pmt. rendelkezéseinek Szolgáltató általi megsértéséről a kivizsgálására jogosult személy (kijelölt felelős vezető) vagy szervezeti egység részére.
NAV útmutató elérhetősége:
https://pei.nav.gov.hu/tipusszabalyzatok/tipusszabalyzatok