2024. július 20.
olvasási idő: 10 perc

Változások a Pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló előírásokban 2024.07.01.

2024.07.01-ei változások a Pmt-ben.

 

A NAV által a 2024.07.19-én feltöltött típusszabályzatok a Pmt. 2024.07.01-i, módosításait tartalmazzák. A változtatások érdemileg érintik a szolgáltatókat, így a meglévő belső szabályzatokat átdolgozni szükséges.

Azon szolgáltatóknak, akik már jóváhagyott belső szabályzattal rendelkeznek, az átdolgozás után a belső szabályzatot nem kell jóváhagyás céljából újból megküldeniük a Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda részére.

A változások jellegében kiegészítések, és a kijelölt felelős vezető tevékenységének leírásában történt változás.

 

 

Fogalmi változás

Kijelölt felelős vezető

Korábbi fogalom:

kijelölt felelős vezető: az irányítási funkciót betöltő testület azon tagja, illetve irányítási funkciót betöltő testület hiányában a szolgáltató azon felsővezetője, aki a szolgáltató 65. §-ban meghatározott belső szabályzatában került kijelölésre, és aki a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos követelmények és elvárások szolgáltató általi végrehajtásáért felel;

Új fogalom:

kijelölt felelős vezető: az irányítási funkciót betöltő testület azon tagja, illetve irányítási funkciót betöltő testület hiányában a szolgáltató azon felsővezetője, aki a szolgáltató 65. §-ban meghatározott belső szabályzatában került kijelölésre, és aki a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos követelmények és elvárások szolgáltató általi végrehajtásáért felel;

Látszik, hogy a két fogalom megegyezik, csak másként van kiemelve. A kijelölt vezető fogalmát törölték.

 

6. A kiemelt közszereplői nyilatkozatok rögzítése

Ha az ügyfél, vagy az ügyfél szervezet valamely tényleges tulajdonosa kiemelt közszereplőnek minősül:

  • a nyilatkozatnak tartalmaznia kell, hogy a Pmt. 4. § (2) bekezdésének mely pontja alapján minősül kiemelt közszereplőnek;
  • az üzleti kapcsolat létesítésére kizárólag a kijelölt felelős vezető jóváhagyását követően kerülhet sor;
  • a természetes személy ügyfél esetében a pénzeszköz és vagyon forrására vonatkozó nyilatkozatot kell kérni, illetve a tényleges tulajdonos esetében lehet kérni (Szabályzat 3. számú melléklet);
  • az ügyfél szervezetet magas kockázati kategóriába kell sorolni és az üzleti kapcsolatot megerősített eljárásban kell folyamatosan figyelemmel kísérni.

 

8. Adatrögzítés az üzleti kapcsolat létesítésekor

A Szolgáltató kockázatérzékenységi megközelítés alapján:

  • az üzleti kapcsolat létesítését a kijelölt felelős vezetője jóváhagyásához kötheti;
  • kéri ügyfelétől a pénzeszközök forrására vonatkozó információk rendelkezésre bocsátását és ezen információk igazoló ellenőrzése érdekében a pénzeszközök forrására vonatkozó dokumentumok bemutatását.

 

9. Az üzleti kapcsolat folyamatos figyelemmel kísérése (monitoring)

A kockázati kategória módosítása új, a kockázati kategóriához igazított adattartalommal rendelkező ügyfél-átvilágítási adatlap kitöltésével történik. A Szolgáltatónál a kijelölt felelős vezető végzi a kockázati kategóriákba sorolást, illetve annak felülvizsgálatát is.

 

10. Megerősített eljárás, kockázatok csökkentése és kezelése érdekében meghatározott belső eljárásrend

e) kijelölt felelős vezetője fokozott figyelemmel követi az ügyfél tevékenységét, ügyleteit;

A megerősített eljárás befejezését a Szolgáltató írásban rögzíti, amely tartalmazza a Szolgáltató megerősített eljárás során tett megállapításait, valamint az eljárás befejezésének indokát és időpontját. Ha a megerősített eljárás eredményeként a Szolgáltató bejelentést tesz a pénzügyi információs egység részére, úgy a bejelentés tartalmazza a megállapításokat. Amennyiben a megerősített eljárás eredményeként az kerül megállapításra, hogy az ügyfél tevékenysége nem tartozik bejelentési kötelezettség alá, úgy elég ezt feljegyzésszerűen rögzíteni az ügyfél dossziéban, vagy elektronikus formában a kijelölt felelős vezető által használt számítástechnikai rendszerben.

 

F. Ügyfél-átvilágítás során alkalmazandó eljárási, magatartási normák

A Szabályzat III. fejezetének B. pontjában szereplő ügyfél-átvilágítási intézkedéseket az üzleti kapcsolat létesítésekor, illetve folyamatosan az üzleti kapcsolat fennállása alatt kell elvégeznie a Szolgáltatónál az erre a feladatra kijelölt felelős vezetőnek vagy foglalkoztatottnak.

 

D. Titokvédelmi rendelkezések

  • A bejelentés teljesítéséről, annak tartalmáról a Szolgáltatónál csak a bejelentést kezdeményező személy, a kijelölt személy, az adatok kezelésére jogosult személy és a kijelölt felelős vezető szerezhet tudomást.
  • A Pmt.-ben előírt – hatóságok részéről történő megkeresés alapján – adatszolgáltatás teljesítéséről a Szolgáltató részéről csak a kijelölt felelős vezető és azon foglalkoztatottak szerezhetnek tudomást, akiknek a közreműködése az adatszolgáltatás teljesítéséhez feltétlenül szükséges.

 

VI. Adatok kezelése, megőrzése

A kijelölt felelős vezető köteles gondoskodni arról, hogy a Szolgáltatónál a fentiekben leírt adatkezelési előírások maradéktalanul betartásra kerüljenek. Az adat, iratmegőrzési határidő leteltét követően az adatok, iratok, okirat másolatok haladéktalanul törlésre, megsemmisítésre kerüljenek. Fenti kötelezettség teljesítése során fontos az iratmegőrzési határidő pontos betartása céljából az ügyfél-átvilágítási dokumentáción rögzíteni az üzleti kapcsolat megszűnésének időpontját.

 

VII. Foglalkoztatottak védelmére, képzésére vonatkozó előírások

A Szolgáltató Pmt-s tevékenysége végzésében részt vevő foglalkoztatott joga és kötelezettsége megismerni, hogy a Pmt.-ben és a Kit.-ben előírt kötelezettségek Szolgáltató által történő végrehajtása során milyen feladatokat kell ellátnia. A megfelelési vezető gondoskodik arról, hogy a fenti jogszabályok végrehajtásával kapcsolatos feladatait jogszerűen ellátó foglalkoztatottat a Szolgáltató részéről a feladatának végrehajtása miatt semmilyen hátrány ne érje. Továbbá a kijelölt felelős vezető biztosítja a foglalkoztatott részére, hogy a meghatározott feladatának végrehajtása során adódó problémák esetén segítő támogató közreműködést kapjon. 

 

Kijelölt felelős (felső) vezető adatai, aki a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos követelmények és elvárások szolgáltató általi végrehajtásáért felel, hatáskörének meghatározása

A Szolgáltatónál a kijelölt felelős vezető:

Név:……………………………..

Beosztás:………………………..

A kijelölt felelős vezető feladatai:

  1. az ügyfelek kockázati besorolásának elvégzése, dokumentálása, felülvizsgálata;
  2. a Szolgáltató pénzmosási és terrorizmusfinanszírozási kockázati kitettségének megállapítása, illetve a kockázatok kezelésére, csökkentésére vonatkozó felelős döntések meghozatala;
  3. magas kockázatba sorolt ügyfél vonatkozásában az üzleti kapcsolat létesítésének jóváhagyása;
  4. megerősített eljárás bevezetésének és végrehajtásának felügyelete;
  5. ügyfél-átvilágítási intézkedések végrehajtását, ellenőrzését segítő információs rendszer kialakítása
  6. bejelentési kötelezettség teljesítését, ellenőrzését segítő információs rendszer kialakítása,
  7. nyilvántartások naprakészen tartásával kapcsolatos ellenőrzési feladatok ellátása;
  8. a pénzügyi információs egységtől és a bűnüldöző szervektől érkezett megkeresések, adatkérések teljes körű és határidőben történő teljesítésének biztosítása;
  9. belső, névtelenséget biztosító értesítési rendszer kialakítása;
  10. közreműködés a felügyeleti ellenőrzés keretében végrehajtott helyszíni hatósági ellenőrzések során;
  11. az ügylet felfüggesztése során a szervezeti egységek feladatainak koordinálása;
  12. a pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedéseket elrendelő uniós jogi aktusok és ENSZ BT határozatok haladéktalan és teljes körű végrehajtásának és dokumentálásának ellenőrzése;
  13. atipikus szankciók változásainak figyelemmel kísérése, Szolgáltató általi végrehajtása.

 

C. Belső névtelenséget biztosító értesítési rendszer

A belső, névtelenséget biztosító értesítési rendszer segítségével a Szolgáltató vezető tisztségviselője, foglalkoztatottja (segítő családtag, alvállalkozó) értesítést küldhet a Pmt. rendelkezéseinek Szolgáltató általi megsértéséről a kivizsgálására jogosult személy (kijelölt felelős vezető) vagy szervezeti egység részére.

 

NAV útmutató elérhetősége:

https://pei.nav.gov.hu/tipusszabalyzatok/tipusszabalyzatok